Friday, January 21, 2011

Isi Hati Irina: Adakah kita sedang menjalani atau menikmati kehidupan?


Bagus kan topik nie tapi sebenarnya agak berat utk aku nk tulis. Sebenarnya aku agak takut tulis topik2x yg camni sebab cam terlalu "complicated". Tapi agak bagus jugak kn? Tak ada salahnya untuk menulis pendapat sendiri kn?

Kalau dibenarkan untuk memilih antara menjalani dan menikmati aku akan pilih menikmati kehidupan. Kenapa?

Menjalani kehidupan lebih kepada perjalanan yang kita lalui hari-hari. Bangun pagi, g keje/sekolah, blk umah, tdo... itu definisi aku dalam menjalani kehidupan... Lebih kepada apa yang kita biasa buat ataupun rutin harian kita. Masa sekolah memang aku lebih menjalani kehidupan sebab ikut jer peraturan dibuat. Al-maklumlah duduk asrama dan orang dan tentukan apa yg kita kena buat kn? selama 5 tahun kat asrama la aku menjalani rutin harian... Keje pulak 8.00 pagi hingga 5 petang.... macam robot keje xde jiwa... masuk keje, buat keje then cukup time balik... kita tak enjoy apa yang kita buat... mcm keje nie terpaksa sebab nk cari duit utk teruskan kehidupan... tiap2x hari keje yg sama dan tak cuba utk belajar benda baru atau untuk memajukan diri... "Ala, biar jer la macam nie, janji ada keje.." " Macam x dak life jugak. Jiwa meronta-ronta jugak sebab semuanya disekat... Kita macam tak kisah pun... Buat jer  benda kita buat hari-hari.. Hidup pun agak membosankan... dia agak kurang motivasi, frust, sedih, muka bermasalah, selalu berfikiran negatif dan kurang bersosial....

Menikmati kehidupan pulak lebih kepada melakukan apa yang kita rasa kita nk buat tanpa memikirkan halangan/pendapat orang lain. Nie seolah-olah tiada lagi hari esok utk kita. Hargai orang lain sepertimana esok tiada lagi untuk menghargainya. Sayangi semua orang disekeliling yang menyayangi kita sepertimana tiada lagi hari esok untuk menyayangi mereka. Hormati orang lain sepertimana tiada lagi esok untuk kita. Berbuatlah baik sepertimana kita tiada peluang lagi untuk berbuat baik... Pergi ke mana yang kita ingin pergi sepertimana kita tidak boleh lagi kemana-mana esok... Makan apa yang kita ingin makan sepertimana kita dah tak bolah nak makan apa-apa lagi.. Buat apa yang kita ingin buat sepertimana kita dan x mampu nk buat apa-apa lagi nanti... Menghargai kehidupan yg ada sepertimana tiada lagi masa utk menghargai hari-hari yang kita lalui... orang yang menikmati kehidupan dia akan happy, ceria, ramah-mesra, senyum selalu, cepat disayangi, dan positif...

Aku bercakap general ajer yea.. senang bg pendapat yg umum nie.. sebab nanti tersalah info nanti saya  akan tanggung kn? Nie apa yang aku rasa la dan semua orang ada pendapat mereka tersendiri kn? So, the opinion/view its not about what is right or wrong. It's all about what you are thinking...

Hargailah semua yang anda miliki sekarang seolah-olah tiada lagi esok untuk kita lihat semua itu lagi... Lebih senang kan meluahkan pendapat sendiri tanpa disekat oleh sesiapa... Sebab kita lebih ikhlas meluahkan semua itu tanpa sebarang paksaan...

Kesimpulannya aku memilih untuk menikmati kehidupan yang aku ada sekarang nie dengan menghargai masa yang ada, menyayangi orang-orang yang menyayangi aku, menghormati yang patut dihormati, berbuat baik, dan berusaha bersungguh-sungguh dalam apa jua aku lakukan... Insya-Allah...

No comments:

Post a Comment

Followers