Tuesday, January 18, 2011

Isi Hati Irina: Janji Melayu!


Saya pon melayu dan saya tak nk menjatuhkan kaum sendiri okay tapi kenapa ada orang kata "Janji melayu"? Saya pon tertanya-tanya kenapa x de janji kaum lain? Mungkin sebab kita nie bagus kot dalam menunaikan janji kita... tapi malangnya maksudnya sebaliknya...


Dari tadi x abis lagi mengeluh dari td. Nie baru nk jadi penulis blog yg sinis...


Haihhh... cenggini lah... Kalau rasa x mampu nk tunaikan janji tue sila jangan buat janji ye... Nk tahu ke hukum berjanji nie? Orang x amek serius sebab dia x taw hukum berjanji nie! x kira la janji apa pun...

Cuba berjanji ngan bangsa lain? kalau boleh hari ni dia boleh buat taw... nampak dia berusaha sungguh untuk menunaikan janji dia. Kalau bayar hari ni, hari nie boleh dapat! pengalaman aku dealing ngan customer or supplier la... kalau melayu nie banyak alasan la.. xde orang la.. runner sibuk la.. macam2x.. kalau xde runner or orang nk arahkan pergi buat sendiri boleh? Nie masalahnya bila dah pegang jawatan besaq dah malu alah nk pegang minyak kn? kotor katanya... maksudnya x mo buat semua keje-keje orang bawah tue... cuba bukak sikit fikiran tue.. Walaupun kita di atas tapi tak selamanya kita di atas...

Kita nie melayu percaya kepada rezeki Allah SWT... Sekali dia tarik apa yang tinggal pada kita? Duit, Pangkat, Harta dan kekayaan ka yang kita bawa ke dunia satu lagi nanti?

Aku nie siapa la nk bercakap kn? Tetapi kepantangan aku memang orang yang tidak tepati pada janji... Kita hidup kat dunia nie semua bergantung kepada kepercayaan... Segalanya lah.. Nk keje tp result biasa jer dan x dak sijil kena perlukan kepercayan yg org tue boleh buat keje, Kalau nk belajar tapi result x berapa okay kena percaya yang budak nie ada kesungguhan nk belajar... Kalau nk membina sesuatu hubungan/perkahwinan juga memerlukan kepercayaan... segala-galanya bermula dari percaya dan yakin... tapi kalau sesuatu janji tue tidak ditepati boleh ke kita percaya lagi? Bukan sekali atau dua.. patutnya x dak dua kali tue unless serious matter yang melibatkan kematian/sakit...

Hah panjang lebar aku tulis.. nak menyatakan isi hati aku yang tidak suka pada orang yang memungkiri janji... Kalau orang yang aku kenal aku terus reject jer... kalau dah lama berkawan aku sound jer setepek... biaq nk masam muka so lepas nie he/she know that i'm serious!

Huh... Kalau tak boleh nk tunaikan janji sila bgtaw kat orang tue jgn biaq kita tertunggu-tunggu dan kita pulak kena carik dia... x kena kat diri sendiri xpelah kn? kalau diri sendiri yg kena mau berapi... So, nasihat aku kalau x nk kena jangan buat kat orang lain yea...

Google la sendiri hukuman orang yang tidak tunaikan janji yea....

~penulis tak marah cuma meluahkan~

No comments:

Post a Comment

Followers