Monday, January 24, 2011

Isi Hati Irina: Anda S.T.R.E.S.S?


Anda stress?

1. Cepat marah
2. Nak mengamuk
3. Naik angin
4. Pantang ditegur
5. Muka bermasalah
6. Sedih
7. Sensitif
8. Cepat kecil hati
9. Cepat menangis

Nie antara kesan-kesan dari stress. Antara kita sedar atau tidak kita semua mempunyai masalah sendiri.

Walaupun nampak hebat di luar tetapi di dalam kurang berkeyakinan, walaupun nampak bahagia dan serasi bersama tetapi ada masalah dalam perhubungan, walaupun nampak gembira di luar tetapi menangis di dalam, walaupun nampak gagah di luar tetapi seperti anak-anak kecil yang ketakutan di dalam...

Manusia pasti akan merasa kekecewaan, kesedihan, kehilangan, putus asa suatu hari nanti. Kita sebagai manusia tidak akan lari dari merasai semua itu sebab itu sebahagian dari rencana hidup kita.

Stress tue apa? Kita ambil jer makna yang mudah... Stress di mana kita akan rasa terganggu, marah dengan situasi tertentu... Contohnya dimarah berkali-kali di tempat kerja, asyik ditegur itu ini semuanya serba x kena, nk menghadapi peperiksaan, result exam/interview teruk, banyak sgt keje smp xde masa berehat, letih berpanjangan, dipulaukan kawan-kawan, kehilangan insan yang sangat dikasihi, putus cinta, dsb...

Mungkin sikit-sikit disimpan dalam hati... tapi kalau lama-lama akan mengganggu emosi, akan jadi sangat sensitif. Lepas tue meletup macam gunung berapi.

Apa patut kita buat? Baca link kat bawah nie. Aku pernah post apa aku buat kalau aku sedih, stress dan ada masalah..

Terapi jika aku sedih 

Sesungguhnya kita patut bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang nie. Ada lagi orang yang lebih susah dari kita tetapi mampu menjalani hari mereka dengan senyuman. Bila senyum semua masalah pun tak rasa macam bebanan. Insya-Allah ada yang sudi menghulurkan bantuan.

Senyum itu sedekah. Jadi, Jom kita senyum!

~whenirinasharemeansshecare~

No comments:

Post a Comment

Followers