Sunday, January 30, 2011

Isi Hati Irina: Kalau jumpak kawan lama...

Situasinya terjumpak kawan-kawan lama kat kedai makan, tengah-tengah jalan atau kat dalam mukabuku...

"Gheja mana?" "Uish baguihnya gheja kat situ... gaji besaq" 

"Dah kawen?" "Hang juai mahai kot?"

Haihh... naik melungai dah aku nk jawab nie... bukan nya aku marah tapi cam "annoying" jer soalan-soalan tue... tak pernah fikir ke kesensitifan orang lain? 

Nie mai aku nk exlpain sket.... Semua rezeki kn? Ada orang rezeki dia kawen dulu, ada famili dan anak-anak... tue rezeki jugak... sesetengah orang pulak x kawen-kawen tapi ada kerjaya yang bagus... bukan la dia memilih tapi mungkin dia tak dak masa nk fikir semua tue... yela yang dok ada nie pon jenis "player"... bukan jenis nk komitmen... so, sometimes kenala faham keadaan orang sama.... kita tak tahu orang punya masalah.. so jangan dok serbu tak pakai helmet.... mungkin dia baru putuih cinta, tunang ka... hampa boleh dok kata dia macam tue... sentap la babe... 

Pasai gheja pulak tue rezeki... ada yang abis degree n master pon belum dapat gheja lagi... so, silalah bersyukur awak tue ada gheja walaupun hanya memiliki spm or diploma.. bagi aku x penting pon ada degree ka master sebab tue hanya sekeping kertas... kiranya hampa untung la walaupun sambung belajar tapi ada gheja... dari orang yang jenuh bertungkus lumus belajar dan pinjam loan belajar lagi tapi x dak gheja... Aku lebih kesian kawan-kawan aku yg sama-sama graduate ngan aku tapi masih x gheja... dah kena tanggung loan belajar lagi... So, walaupun aku dapat kerja yang tidak setaraf dengan pendidikan aku tapi aku tetap bersyukur sebab masih diberikan rezeki... 

Aku tak marah cuma rasa best bila orang cakap aku macam tue... Alhamdulillah rezeki kn? jangan membandingkan rezeki kita dengan orang lain.... kita seharusnya bersyukur ke atas apa yang kita miliki... dari kita dok bandingkan diri kita dengan orang lain... semua orang ada masalah dia sendiri... diri sendiri yang kena pikiaq macamana nk settle...

Aku doakan kawan-kawan aku semuanya dipermudahkan rezeki masing-masing.... Amin...

No comments:

Post a Comment

Followers