Wednesday, March 16, 2011

Isi Hati Irina: Bunga itu sangat cantik...

Bunga itu sangat cantik...

Memang lumrah kita sebagai hambanya suka melihat benda yang cantik. Bila melihat sesuatu yang kelihatan indah mesti kita terdetik di dalam hati,"Subhanallah, cantiknya...." lalu kita memuji-muji kecantikkan sesuatu tanpa memikirkan perasaan yang lain.

Di sebelah bunga yang cantik pulak ada bunga yang dah layu dan hampir mati...

Pernah tak kita cakap,"kesiannya bunga yang hampir mati tue, baik aku siram pokok itu, mungkin dia juga akan menjadi sekuntum bunga yang segar dan cantik.."

Berapa ramai yang akan buat begitu? Kebanyakkannya akan berkata,"ala, dah nk mati pun, biar jerla"

Suatu hari nanti nasib bunga yang cantik akan menjadi seperti bunga yang layu itu... dan ada bunga lain yang akan mengantikan bunga yang cantik itu... berapa lama sgtlah hayat si bunga itu kn?

Kenapa tak nk jaga dan siram supaya bunga itu segar berterusan? Kenapa hanya fokus perkara yang cantik-cantik tetapi mengabaikan perkara yang tidak kurang pentingnya?

Masa cantik dan muda menjadi seorang yang sangat disayangi tetapi bila dah hilang cantik, jatuh sakit dan tua, di mana semua orang?

Sayangi lah walau macamananya pun rupanya dia... Jangan hanya kecantikan dia, kekayaan dia miliki....

Kecantikkan dalaman tak akan nampak pertama kali seperti kita nampak kecantikan luarannya... Perlahan-lahan kita mengenalinya, memahaminya dan akan nampak kecantikkan dalamannya...

Orang seperti ini memang sukar untuk kita jumpa tetapi dia tak akan sekali-kali meninggalkan sahabatnya ketika susah...

Bagi saya bunga yang layu itu jika disiram dan dibaja semula pasti menjadi lebih cantik dari bunga yang cantik itu...

No comments:

Post a Comment

Followers