Monday, March 26, 2012

Perkongsian : Kenapa kucing.........

My sayang, Chika!


kenapa kucing...................

1. Menggeselkan badannya ke kaki kita


ini sebenarnya bukan perlakuan manja yg sering disalahtafsirkan oleh manusia...sebenarnya kucing menggeselkan badannya kerana hendak "menanda" kawasan atau objek yang berada di dalam teritorinya...jadi secara logiknya..kucing anda sebenarnya mengganggap anda adalah objek kepunyaannya! Jika anda perhatikan,ia juga menggeselkan badannya ke kaki meja dan sofa..dan setelah selesai "menanda" kaki anda atau objek lain, ia akan menjilat (grooming) tubuh badannya untuk menghilangkan bau anda atau bau objek tersebut dari badannya!(restore its own scent).


2. Cuba mencium/menggeselkan mukanya ke muka anda


ini juga bukan perlakuan manja. ia bermakna kucing anda sedang menyatakan hello kepada anda atau cuba berkomunikasi dengan anda.selalunya ia akan berbuat demikian apabila anda sedang mendukungnya atau ketika anda baring di mana muka anda berada sama paras dengan muka kucing tersebut.


3. melilitkan ekornya ke badan terutama apabila mahu tidur


cuba anda usik kucing yang sedang mahu tidur atau dalam posisi rehat yang melilitkan ekornya ke badan. Anda pasti akan dibalas dengan renungan tajam dan ekornya akan melibas - libas ke kiri dan ke kanan.Ini bermakna, kucing anda tidak mahu diganggu dan ia mahu bersendirian!Perlakuan ini dinamakan defensive behaviour.


4. Merenung tajam , telinga menghala / leper ke belakang 


mudah sahaja, ia sedang marah! jadi, jgn balas renungan ini kerana ia bermakna anda sedang mencabarnya!

5. Mengembangkan bulu apabila bergaduh ataupun takut


percubaan untuk menampakkan dirinya lebih besar dari lawannya / ingin menakutkan lawannya

6. Mengais - ngais makanan atau mainan yang tidak digemari


ini menunjukkan ia tidak menyukai sesuatu barang atau makanan dan cuba menyembunyikannya. Dalam keadaan semulajadi, kucing akan mengais - ngais tanah untuk menyembunyikan barang yang tidak digemarinya. Jadi, secara nalurinya, ia akan berbuat perkara yang sama walaupun tiada tanah di kawasan tersebut.

7. Tidak mahu masuk ke dalam litter boxnya bagi kucing indoor, mungkin akan membuang najis di luar dari litter box


ini ialah tanda bahawa ada sesuatu tidak kena dengan litter boxnya, mungkin pasirnya terlalu basah atau anda terlupa untuk menukar pasir baru yang lebih kering dan bersih. Cats are fussy and very clean animals actually....tetapi sekiraya tiada masalah dengan pasir tandas dan ia masih kencing dan berak di luar kotaknya, kemungkinan besar ia mengalami masalah urinari atau sakit perut yang menyebabkan ia tidak sempat hendak membuang air kecil atau najis ke dalam litter boxnya.

8. Mengiau


tahukah anda bahawa kucing cuma akan mengiau kepada manusia?komunikasi antara kucing dengan kucing hanya melibatkan dengkuran, ciuman dan geselan badan. Mengiau menandakan ia memanggil anda atau cuba memberitahu anda sesuatu.....contoh: ia ingin makan , ia ingin keluar rumah, ia inginkan perhatian anda, ia inginkan cicak yang kelihatan di dinding rumah dll .

9.Menangkap tikus, cicak atau burung dan membawanya pulang ke rumah atau meletakkannya ke hadapan anda.


kadang - kadang anda akan begitu marah dengan kucing anda kerana membawa bangkai yang akan mengotorkan rumah dan juga kelihatan kejam.Kucing di habitat semulajadinya suka memburu, jadi perlakuan memburu adalah berasal dari nalurinya, walaupun ia tidak pernah belajar memburu jika ia dibesarkan secara indoor(dalam rumah).Kucing akan memburu dan membawa pulang habuan perburuan itu ke sarangnya ( dalam kes ini, rumah anda) untuk dikongsi bersama atau dijadikan hadiah kepada ahli keluarga yang lain. Sebenarnya perlakuan ini adalah satu penghargaan kepada anda kerana kucing anda menghargai anda sebagai ahli keluarganya!Antara cara untuk mengelakkan hal ini ialah memakaikan kolar berloceng supaya "haiwan buruan " akan menyedari kehadiran kucing anda dan ia sempat lari. Satu lagi cara ialah anda boleh menyorokkan makanan kegemarannya ( asalkan ia masih boleh mencium bau makanan tersebut) atau mainan kegemarannya untuk kucing anda mencarinya dan menggalakkan sifat berburu tadi.

10.Selalu menjilat bulunya


kucing akan menghabiskan sebahagian masanya untuk menjilat bulunya- ada 2 sebab iaitu 1. ia ingin membersihkan/merapikan badannya (grooming)2.kucing tidak mempunyai kelenjar peluh yang banyak seperti manusia, jadi dengan cara menjilat/ membasahkan bulunya dengan air lur, ia dapat menyejukkan badannya.

11.Menggaru perabot, karpet, sofa


kucing anda tidak akan faham sampai bila - bila , kenapa anda begitu marah jika ia berbuat demikian, kerana ini adalah naluri semula jadinya....kucing liar di habitat semulajadinya akan menggaru batang pokok untuk menanggalkan sel kuku mati dan menanda kawasannya.Oleh itu, anda dinasihatkan menyediakan tiang khas (scratching pole)untuk kucing anda menggaru ( boleh dibeli atau dibuat sendiri).Cat scratching pole ini hendaklah yang cukup kukuh supaya ia tidak mudah tumbang apabila kucing anda menggaru. 



Feel free to share! Sebab aku pon share orang punya! :)

5 comments:

  1. isk kucing la binatang paling manje n adorable dlm dunia... rugi taw takut kucing.. :)

    ReplyDelete
  2. Satu perkongsian yang sangat menarik. Siapa yang tak suka kucing tu, tak tahu la nak kata apa...

    ReplyDelete
  3. baru lepas gocoh ngan kucing aku --"

    ReplyDelete
  4. Hehe baru tadi kucing i jilat tangan i. ♡♡♡♡

    ReplyDelete

Followers