Thursday, December 16, 2010

Isi Hati Irina: Kompromi vs Perhubungan!


To compromise is to make a deal where one person gives up part of his or her demand. In arguments, compromise is a concept of finding agreement through communication, through a mutual acceptance of terms—often involving variations from an original goal or desire. Extremism is often considered as antonym to compromise, which, depending on context, may be associated with concepts of balance, tolerance. In the negative connotation, compromise may be referred to as capitulation, referring to a "surrender" of objectives, principles, or material, in the process of negotiating an agreement. In human relationships "compromise" is frequently said to be an agreement that no party is happy with, this is because the parties involved often feel that they either gave away too much or that they received too little ~http://en.wikipedia.org/wiki/Compromise~

Atau dalam bahasa yang mudah difahami saling menerima pendapat/cadangan/keputusan..

Teringat ada satu scene dalam filem hindustan aku sgt gemar menyebut "Cinta tidak perlu ada kompromi"...

Ini berlainan maksud dari maksud kompromi asalnya yang mana harus saling menerima pendapat dan keputusan masing-masing bukan hanya dari satu pihak.

Cuba anda fikirkan sepanjang perhubungan anda dengan seseorang sama ada sahabat, kekasih, suami atau sesiapa sahaja, adakah anda saling berkompromi? Atau hanya anda mengikut apa saja cadangan/keputusan mereka?

Bila kita berkasih sayang banyak yang kita terlupa nak jaga. Hati dan perasaan sendiri kerap terabai disebabkan terlalu memikirkan perasaan orang lain. Lama-lama ia akan meracun diri sendiri dan diri sendiri yang sakit. Dalam kita menjaga hati dan perasaan orang lain kita perlu menjaga diri kita dulu atau selfish. Memang pada dasarnya tidak baik untuk menjadi seseorang yang mementingkan diri sendiri tetapi kita lihat pulak pada hakikatnya yang kita lebih disakiti bila terlalu menjaga hati orang lain.

Di mana kompromi itu jika pendapat/keputusan kita selalu ditolak mentah-mentah tanpa difikirkan dan diberi cadangan yang lebih baik. Kadang-kadang kita lebih banyak mendiamkan diri bila disuruh memberi cadangan/pendapat untuk menyelesaikan sesuatu masalah disebabkan cadangan kita selalu ditolak dan dianggap tidak bagus.

Adakah kompromi ini wujud sebenarnya ataupun hanya satu pihak berkompromi dalam hal-hal ini? fikirkanlah...

~kompromi vs perhubungan~

No comments:

Post a Comment

Followers