Sunday, November 28, 2010

Isi Hati Irina: Soalan yang sama lagi! Kahwin? Sedikit tips!

Antara soalan-soalan yang biasa ditanya:

1. "bila nk kawen nie, umur dah berapa?"
2. "sudah-sudahla tue kumpul harta, kawen jerla.."
3. "kenapa nk fikir pasal harta, esok laki yang tanggung ko.."
4. "kawan-kawan kita semua dah kawen, ko bila lagi?"
5. "takkan adik dulu kot..."


hishh.... aku x tahu la kenapa aku ditanya soalan yang sama berulang kali... penat sgt nk jawab... sekarang nie aku nak bg tips bg orang-orang yang suka sgt tanya soalan "Bila nk kawen?" kepada orang yang belum berkahwin...

Antara punca-punca orang belum kahwin:

1. Br lepas putus cinta/tunang
2. Kejar kerjaya
3. Masalah keluarga
4. Kewangan
5. Tiada bf/gf
6. Tidak percaya/yakin dengan sesuatu perhubungan
7. Masalah peribadi

ada anda fikir atau cuba membayangkan jika anda di tempat dia? kalu dia br jer putus tunang/cinta, sudah pasti dia amat sensitif kalu orang asyik bertanyakan soalan yang sama.... orang yang belum kahwin nie ada masalah dia sendiri... so, jgn la asyik tanya soalan tue jer dan apa kata anda ubah persoalan anda tue kepada kata-kata nasihat atau sokongan seperti ini:

1. Insya-Allah nanti ada la jodoh untuk awak nanti...
2. Semoga dipermudahkan jodoh untuk awak..
3. Sabar banyak-banyak yea, mungkin dia memilih yang terbaik untuk awak...
4. Mungkin awak masih kurang sesuatu sebelum ditemukan dgn "dia"
5. Sebaik-baik Perancang adalah Allah SWT itu sendiri... 
6. Banyakkan berdoa semoga awak ditemukan dengan pasangan hidup yang awak...
7. Saya doakan awak akan bertemu dengan pasangan tepat untuk awak...

salahkah kalau kamu cakap begini kepada dia? orang akan rasa sedikit terharu jika awak cakap macam nie... bukannya dengan tuduh dia memilihla, nk kumpul harta la.... 

pasti dia ada alasan sendiri jika dia belum kahwin... jd jika kawan-kawan anda ada yang belum kahwin, silalah menjadi sedikit sensitif dan bagi sokongan pada dia... bukan membuatkan dia lemah semangat, stress, putus asa, sedih... 

pastinya saya juga tidak gemar untuk menjawab soalan ini lagi walaupun dari keluarga saya sendiri... sebab saya tidak lagi perlu mencari sebab kenapa saya belum berkahwin... 

No comments:

Post a Comment

Followers