Wednesday, November 24, 2010

Isi Hati Irina: 10 sebab kenapa aku tak kawen lagi!

Ha, lama x jumpa? Dah kawen ke?

Eh, Si polan nak kawen ngan si Polan, ko bila lagi?

Jemput lah datang kenduri saya ye, awak bila lagi?

Hah, adik sudah, kakaknya bila lagi?


Naik berbulu dengaq soalan-soalan cepumas nie... rasa macam nk lari jauh-jauh jer.. tangan dah isi borang transfer nie. Sabah or Sarawak cukup jauh x? Nak g Overthesea, org kat sana belum habis kontrak lagi... kalu x memang dah lama mintak. okay nk menjawab nih! Baca ye sebab saya x bercakap camne nk dengar kn? Lepas nie kalu tanya lagi sila copy paste kn ke wall anda! Antara sebab-sebabnya:

1. Jodoh belum sampai lagi... senang cakap belum sampai seru lagi la... Allah SWT Maha Mengetahui...

2. Banyak kali terjumpa orang yang salah... aku pernah dengar ayat nie.. Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik
pemberian tersebut.


3. Tidak bersedia dari segi mental, fizikal dan kewangan yang kukuh... penting dalam kehidupan sekarang nie... sebab banyak yg berpisah disebabkan masalah-masalah ini... mungkin orang kata, "ala apa ko susah, sok ko kawen laki ko la tanggung semua rumah, household, semua perbelanjaan harian" dari segi yang aku nampak macam dunia dah terbalik dah... aku x nk ckp byk2x.. sebab yela aku belum mengalami nya.. so preventive is better than cure... dah mcm penyakit pulak kn..

4. Memilih... bab nie bukan menjadi keutamaan... sama jugak mcm lelaki nk perempuan yang supaya nanti keturunan akan jadi baik-baik.. Insya-Allah... Memang nk cari pembimbing, yang stabil dari segi kewangan dan paras rupa bukanlah perkara yang utama kalu dia benar-benar ikhlas dan pandai ambil hati...

5. Nak elak maksiat kot. Yang nie x mo komen lebih-lebih la... sebab keluar berdua pun boleh menimbulkan syak apatah lagi kalu memang ada hubungan kan... sejarah tetap menjadi sejarah... tiada sejarah tiadalah kita hari ini...

6. Belum cukup bersedia dari segi ilmu di dada... perubahan mengambil masa kan? bukan mudah untuk mengambil keputusan untuk berubah.... buat apa kalu berubah dari segi fizikal tapi di dasar hati tidak ikhlas dan buat hanya untuk mengaburi mata orang... kita berubah sebab diri kita bukan sebab orang yang nk mengubah kita untuk menjadi seperti dia idamkan... so, kalau betul dia ikhlas dia akan terima kita seadanya...

7. Perangai yang susah nk ubah, Panas baran, kepala angin , hypersensitive, kuat cemburu... yang nie memang aku mengaku yang ada sifat macam nie.. buat apa nk malu.. buat apa nk menafikan... kadang-kadang kita perlu mengaku sebelum nk cari cara untuk menjadi lebih baik... Aku memang sedang berusaha dengan keras untuk meminimakan seterusnya membuang sifat-sifat ini...

8. Terlalu banyak perancangan buat masa sekarang seperti nk tukar keje lah, minta kerja lain, nk sambung belajar... bila banyak sangat benda difikirkan jadi macam x boleh nk fikir lagi bila nk kawen... nk cari bf pown x sempat...

9. Aku x cantik kot... aku selalu rasa aku x cantik walaupun Allah SWT telah menciptakan manusia dengan sempurna... Aku patut bersyukur.. Alhamdulillah aku dilahirkan dengan sempurna.. mungkin aku masih kurang keyakinan diri kot.. sekarang nie aku tgh mencuba untuk mencari keyakinan diri sendiri.. yang penting sayang diri sendiri dulu... br orang akan sayang kita...

10. Aku sangat pemalu sebenarnya bila berhadapan dengan kaum adam sebenarnya... sebab tue aku akan mengelak kalu orang nk jumpa, blind date la kiranya, or kalu ada orang yang bg number berkenalan mesti aku kata salah number dan marah-marah sape yang bg number tue... habis camne nk jumpe mr. right?

Mungkin betulla aku belum jumpa lagi jodoh aku lagi... kita akan tahu kan bila kita dah bertemu dengan dia... Apa sign yang kita tahu dia memang adalah jodoh kita? So, kalu ada soalan-soalan cepumas nie lagi saya rasa saya dah menjawab kot.. patutnya banyak lagi... tp cukup lah setakat tue... kuat rasanya reason aku nie... kalu ade kemusykilan sila bertanya kepada tuan punya diri yea.. jangan buat spekulasi bukan-bukan...

lagu tema: Apa nk jadi SM Salim.. credit to the bunny... hehe

2 comments:

  1. woooooooooo..!!! 10 marks..!!! wink2..!!

    ReplyDelete
  2. haha... mls betoi nk jawab... pasni soh depa baca sendiri ajer la...

    ReplyDelete

Followers