Thursday, March 10, 2016

Sindrom Mak-Mak

Assalamualaikum...

Dalam kepala nie terlalu banyak nak disampaikan cuma kadang2 kena filter tak boleh la tulis semua. Mana tahu ayat kita akan mengguriskan perasaan orang lain kn?

Jadi nk share sikit apa yg kepala aku banyak sgt fikir 2 3 hari nie.

Sindrom mak mak apabila semua yg kita buat adalah ingat pada anak dulu. Husband dan masalah lain dah jatuh ranking dah.

Contohnya p dalam shopping complex teringin nk beli handbag ka kasut ka last2 barang2 anak jugak yg dibeli.

Bila balik dari kerja anak dulu dicari walaupun sakit perut nk terberak ditahan dulu, peluk2 cium2 baru p melabur. (Anak macam biasa akan tunggu depan pintu toilet, kalau tutup pintu dia akan ketuk2 sampai la habis buat pelaburan)

Then main2 dengan dia sampai dia leka main bagi kat abahnya baru boleh nk g mandi or masak or kemas. Tak sampai la 30 min dok ngan abahnya tu pon dah kadang dengar anak kena marah terus tinggal kerja lain layan anak balik. 

Abis main ajak baca buku ka sebab aku memang tak ajar dia main hp. Kalau dia pegang hp aku memang aku x marah cuma aku off kan data dan wifi so tak sampai 5 minit aku dapat balik hp aku. Aku tak donlod segala didi ka upin ipin dlm hp sebab data aku sendiri pon penuh n mampuih la satg langsung main hp ja anak aku. Normally abah dia akan bg tab yg dah siap2 donlod tapi ada la dlm 10 min ja sebab abah dia pulak nk tengok fesbuk. Hahaha.

Masa dua2 pegang hp aku sgt boring jd layan la tv. Bagus jugak la dia pon x layan sgt kartun sebab mmg jarang sgt la bukak cartoon. Slalu aku layan movie ke hindustan ka dia pon layan sama. Macam semalam aku layan Adnan Sempit 2 dia pon ralit layan sampai habis. So x berebut channel dengan anak tapi dengan abah dia ja. Huhu

Dalam 9-10 ajak dia lena so bancuh susu siap2, tukaq pampers dan kalau peluh tukar baju skali sebab satg kesian tergaru2 gatal. Then barulah tdoq sama2 sampai pagi.

So rutin memang lah banyak dengan mama dia. Kalau baik dengan abahnya pon x lama sekejap dah cari mama. Jadi betullah kenapa mak2 nie terasa bila org lain marah anak dia walaupun abah dia sendiri. Sedangkan dia boleh marah, cubit semua lah... hahaha...

Itulah sindrom mak-mak yang mana segala keperluan dan kehendak diutamakan kepada anaknya dulu daripada dirinya sendiri.

Sekian.

2 comments:

Followers