Wednesday, March 16, 2016

Masalah Pori-Pori Terbuka

Assalamualaikum,

Kita selalu disogokkan dengan skincare yang mahal2 barulah kulit muka jadi elok dan mulus. Sedangkan kita terpaksa habiskan beratus hanya untuk maintain tiap2 bulan.

Why not back to basic?

Kalau sebulan lepas memang muka aku macam orang tak siap walaupun keluar jalan2. Sebab aku mmg bukan pemake-up. Jadi itulah muka mangkit tdoq dan juga jalan2. So aku juga habis beratus beli macam2 produk dekat watson dan juga blogger2 kita jual. Kolagen pon dan makan 2 3 kotak yg harga beratus cuma ada dlm 14 paket. Huhu. (Konon kesan seawal 3 hari.. sedih oi)

So aku rasa utk nak maintain semua tu dengan makan gaji mmg x cukup. Baiklah menyimpan beratus2 utk pendidikan anak. Tapi masa membeli tak ingat kn? Bila nk beli tiap2 bulan rasa membazir sgt.

Back to topic.

Sememangnya bagi org yg mls menjaga kulit muka pastinya kulit dia kusam, kering, mengelupas, jerawat dan jugak pori2 terbuka (macam kawah bulan). Kan?

Nie utk jenis kulit aku sendiri (34 tahun) yg jenis malas nk jaga betul2 tapi acah2 nk muka flawless macam rita rudaini/nora danish. Cantiknya lahai without makeup pon.

Tp for sure utk cantik begitu perlukan beribu utk maintain kan? Artis kn?

So, aku nk flawless gitu sebab aku nie malas makeup so biarlah aku keluar dengan muka yg confidence. Glowing gitu walaupun tanpa makeup.

So, selepas guna oat sebagai pembersih muka dan tomato+gula sebagai scrub aku perasan muka aku memang ada nampak sinar sikit(cerah) tapi tak menyelesaikan masalah pori2 terbuka.

Memang area hidung ke pipi adalah paling bermasalah. Nampak sgt liang2 pori2 tue.

So kawan aku suggest utk:

1. Dap2 kan ais ketul kat kulit muka selepas cuci muka dan lepas kering baru pakai toner dan sunblock.

Dan baru aku teringat dulu masa nk makeup kawen. Mak andam bgtaw sekurang2 sejam lepas cuci muka baru boleh makeup. Jadi kalau lepas cuci muka nk terus makeup dap2 kan ais then bg kering baru makeup.

So takla nampak ketara liang-liang yg berlubang tu. Dah okay la sikit lepas dap dap dengan ais batu.

So, boley la mencuba tanpa sebarang kos.

Sekian dulu. Wslm.

No comments:

Post a Comment

Followers