Tuesday, May 29, 2012

Isi Hati Irina: It's called "Rezeki"

Assalam...

Mungkin tak semua orang tahu kn keadaannya bila kita buat persediaan nk kawen. Aku bukan lah seorang yang kaya mahupun disponsor seperti retis terkenal yea. Aku cuma gheja sebagai seorang penjawat awam yg umum tahu gajinya biasa-biasa sahaja dan mempunyai komitmen membayar hutang piutang yg agak tinggi. Ops nk betul yea sebab hutang belajaq, credit card, hutang persendirian semua saya da abis byq na... Lega la sket. Cuma biasa la pakai keta, simpanan, bil2x dan sbgnya. Tentunya hampa suma terpikiaq apa benda la aku cuba nk cerita kn?

Sebagai orang biasa-biasa nie haruslah rasa tertekan bila tetiba nk guna duit yg byk dlm masa yg singkat. Actually salah aku jugak sebab x reti menyimpan dari dulu kn? Tp dok bandaq besaq n gaji di bawah 2ribu mmg menyeksakan. Dpt jer gaji arini hmpir 80% abis tak sempat pegang pon. Teknologi skg kn canggih manggih... Semua pakai jari jer bayaq. Jd rasa la hat 20% tuh. Boh minyak, isi tol, isi perut x smp hujung bulan dah sengkak kn?

Bila tetiba lak mai plan nk kawen... Aku dpt tangung keja bos aku cuti bersalin... Alhamdulillah... Lepas tuh dpt pulak kenaikan gaji.. Kami dpt 13% tuh macam dpt sejuta kalau hampa nk taw la... Dah cukup bersyukur. Rezeki kn? Tp kalau ikut kiraan bajet aku masih x cukup sebab mostly duit hantaran dia bg aku bg kat parent aku. Sian depa dah bela bg sampai besaq camni (by the way besaq ka aku, eh comelote) pon takkan nk menyusahkan depa lagi kn?

So, aku sgt bersyukur sebab diberikan tangan dan bakat terpendam utk menggubah benda menjadi cantik. Jd aku amek la tempahan kecil-kecilan.... Alhamdulillah... Dptla la jugak sket. Almost everyweek ada job. Cuma xde la income riban2x... Sy dah tobat x mo buat MLM dah. Tak nk pisang berbuah 3 kali. Tak mau cerita pasai tuh...

Now, aku n kawan aku ada buat bisnes juai tudung bawal. Actually masih murah. Kami belum ada modal byk jd amek sket2x jadi hampa kena paham la pasai apa mahai dari peniaga lain. Myb lepas nie dpt beli borong then bleh offer murah sket. Tue hampa kena doa semoga kami berjaya la. Aku rasa macam happy walaupun byk bunyi tapi tetap mendapat pulangannya. Alhamdulillah rezeki lagi kn? Kalau kita tak rasa bersyukur ntah la nk kata apa. Aku tgk kawan-kawan aku lagi hebat bisnes semua lima angka. Tue rezeki depa kn? So, doakan semoga bisnes depa terus maju dan semoga depa bayaq la zakat pendapatan. Aku dah letak niat cuma tak payah ckp bila kita nk buat. Insya-Allah ada rezeki lebih aku akan buat.

Aku tak mengharapkan kekayaan cuma kesederhanaan, keselesaan, kebahgiaan... Buat apa cari rezeki smp lupa rumahtangga? Smp abaikan solat 5 waktu? Smp kesihatan terabai? Smp makan minum suami/isteri, anak terabai? Memang pengorbanan tp selalu ditinggalkan akan buat keluarga jauh dari kita. Aku rasa walaupun sebenaqnya aku taw parent aku hantaq aku p asrama utk belajaq tp aku rasa jauh dgn family. After 20 yrs br aku rasa nk kenal parent aku n everything. Tp amek masa la kn? Jgn biaq orang kesayangan kita sayangkan orang lain lebih dari kita. It's fact.

Memang aku belum kawen. Cuma aku berckp based on pengalaman sendiri n kawan2x... Semoga dijauhkan kita jadi macam tue yea. Banyak benda nk ditulis kn? Tp betul kerja itu rezeki, duit itu rezeki, kawen itu rezeki, anak pon rezeki... Insya-Allah dipermudahkan semua urusan kita dan jangan cepat mengeluh. Ops terasa sgt sebab aku byk sgt mengeluh sbb masalah kewangan.

Aku tak buat loan utk kawen yea. Semua pakai my own money. Saya tak kaya tp as long as kita pandai manage duit dan well-planned kita mampu buat mewah macam org lain juga. That's all for bebelan.

Td ada orang tetiba emel nk brown paper, doily paper n riben... Suker nya... Insya-Allah rezeki yg tak putus2x utk saya yg bakal berkahwin. :)

Doakan semuanya berjalan dengan lancar yea. TQ

Sekian, Wslm.

2 comments:

  1. amin, semoga dipermudahkan segala kesulitan dan ditabahkan hati.

    ReplyDelete

Followers