Friday, April 10, 2015

Tips Muka Jerawat

Assalamualaikum....

Actually dulunya muka aku pon penuh berjerawat yang mana jerawat naik di atas pipi yang bengkak. Sungguh aku nk kata mmg aku x elok sgt masa tuh. Hormon rasanya sebab muda remaja lagi... Nie cerita awal duapuluhann... Masa nie bila p supermarket mesti aku akan beli yang mana salegirl dok rekomen... tapi hasilnya kulit jadi lagi teruk dan jadi merah.. radang kulit... jerawat nanah semua keluar... masa nie memang self confidence drop...

Nak share gambaq jerawat memang geli la. Tapi serius aku ckp produk apa jer yg ada aku akan cuba tapi at the end aku jugak yg merana. Lagi teruk, sampai nk cuci muka pon sakittt sgt.


Nie zaman jahiliah, jadi aku share kat muka jer sebagai bukti. Actually dua2 pipi pon merah tuh sebab jerawat. Rasanya 2007 nie. Sebab kulit aku jadi teruk dari aku start diploma tahun 2000 lagi.

So antara tips aku nk bagi selepas sekian lama kulit aku dah kembali normal adalah;

1. Pencuci muka yang betul (Kalau muka jerawat teruk elak yg banyak bahan kimia, memang lagi teruk nanti... Aku dah rasa semua tuh...

2. Pemakanan yang sihat (Jangan la makan berminyak/bergoreng 24 jam, sulam dengan buah or paling senang minum jus) Aku memang minum ayaq masak. Normally kalau aku order ayaq manis macam teh ais aku akan order ayaq suam. So minum ayaq suam then br minum yg manis.

3. Makan vitamin (Nie kalau hampa nk makan la Vitamin E memang bgs utk kulit, ada jugak makan Vitamin C... Makan apa2 jer tapi jgn overdose sudah) Tapi aku memang x amalkan makan apa2 pon sebab aku bukan bleh ikut peraturan.. makan pon ikut dan ja... 

4. If muka jerawat teruk toksah la dok guna krim or benda pepelik macam aku dlu. Abis nya mengelupas dan lagi teruk bengkak jerawat.. 

Okay simple jer aku nk kongsi.

Muka aku la nie memang dah okay banyak. Mungkin juga hormon juga salah satu faktor, dan aku pon kurang makan merapu macam macam student dlu... Dan mungkin juga aku jadi takut untuk guna produk yg bebukan kat market nie... Kalau depa serasi mungkin aku x serasi. Ingat tak semua produk sesuai dengan kulit kita.

So aku nk share la satu produk yang mana aku turut berkongsi dengan kawan aku baru-baru nie dan dia pon suka. Actually nie pon lepas aku browse cari produk yang baik utk kulit dan tiada bahan kimia aku terjumpa la kat satu blog nie jumiesamsudin.com. Memang ternyata the best produk ever!!

Aku dah intro panjang tadi pasal muka jerawat kn?

So, pls elakkan produk yg ada bahan kimia, sebab nanti lagi teruk atau bersifat sementara.

Aku pakai pencuci nie memang kulit muka jadi sgt soft dan kurang minyak. Muka aku jenis combination yang mana berminyak dan kering di certain area. Aku rasa semua pon sama kot kering di area tepi hidung, dan bawah bibir (kadangkala mengelupas). 


Boleh cari kat farmasi memang ada. Harga agak mahal tapi memang penyelesaian kepada sesiapa sahaja yg berkulit sensitif. 

Sebab ramai jugak kawan aku share yg anak dia x bleh pakai sabun mandi biasa or mandian baby dan sebagainya so bila guna yang nie (mmg whole body bleh guna, cuma sayangla kn mahai kot) memang kulit jadi moist dan okay.

So, lepas tuh kalau nk letak vitamin e ka, argan oil ka depend. Tapi aku memang cuci muka sahaja sekarang. Krim2x nie aku x berapa lalu nk guna. 

Kalau pakai krim2 mesti kulit aku lagi lawa dari Nora Danish ka Rita ka.. Muahaha... 


Muka aku sekarang nie tanpa secalit makeup. Nie tangkap semlm bersama cikgu Add Math Form 5 1999. 16 year ago cikgu masih awet muda kot.

No beauty camera or 360. Ala tengok ja kat pintu dan lantai pon taw kn nie Original Pic.

So, pls la elakkan pakai pencuci muka or krim bebukan. Dan jgn overdose amek vitamin kalau kurang minum ayaq or else esok nie buah pinggang tak bleh pakai lama.

Sekian dulu la dari tuan tanah yang suka bebel.

Wslm,

Irina

No comments:

Post a Comment

Followers