Thursday, August 18, 2011

Isi Hati Irina: Kenangan kecik-kecik masa bulan posa

Gambar dari pakcik google

Assalam semua,

Hari nie nk bebel pasal citer bulan posa masa aku kecik-kecik.

Dulu aku selalu melekat ngan adik aku, p mana pon mesti ada adik aku, sampai masuk tadika, sekolah agama pon dengan adik aku... kira dia masuk awai setahun la.... yela beza pon setahun ja...

Pastuh aku ada sorang best fren aku dari aku mula2x pindah ke Penang. Memang selalu kami ke mana2x sama bersama la.. ada la lagi 2 3 orang kawan adik aku...

Dulu dok cerita pasal ponteng sekolah agama la, p mandi sungai, p kongsi, p belajaq motor, p tgk video umah kawan kn?

Nie dengan depa jugak cuma time bulan posa nie kira slow skit la kn?

1. Dulu masa kecik-kecik abah bg sehari RM1 kalau dpt posa sehari, so sapa posa paling byk dpt la RM30 masa raya... Motivasi utk berposa nih.

2. Masa mangun sahur mesti abah kena kejutkan berkali2x sebab memang mls mangun sahur. Pastu Abah mesti buat Ayam goreng KFC tuh... celop dengan telur putih then guling2x dlm tepung kfc tuh,... fuh bau terangkat... tp dok buat manja, nk suh abah angkat p dok kat meja makan... haha.... lepas sahur mesti amek kuih aiskrim buat makan atas katil sampai bunyik azan... dengar jer azan terus telan... haha...

3. Pastu masa sekolah mcm besa jugak, main banyak jugak sebab tak bleh nk makan kn? Cuma kurang aktif sket la... kang dahaga pulak... nie pagi lagi so, bleh tahan lagi...

4. Then petang balik sekolah p sambung sekolah agama rakyat pulak... ala yang baju putih kain ijau tuh kat kampung paya.... Time nie memang la kena semayang kn? tp memang sungguh la, sambil amek ayaq semayang sambil hirup masuk mulut... haha... bukan aku ja taw... ada orang len lagi... aku nampak hampa pon dok telan ayaq... penuh tadah satu tgn ayaq tp keluarnya sikit ajer... haha...

5. Pastu kekadang tuh sebab panas sgt, berenang dlm kolah tuh... haha, siap bawak baju spare tuh...

6. Lepas mengaji rempit blk umah la nk bukak posa... normally balik awai sebab nk ikut abah n mama p pasar ramadhan...

7. Sampai pasar ramadhan ja, semua dah nk tunjuk. Kalau adik aku dia suka puding jagung, n agar-agar merah tuh, aku nie suka benda2x manis macam cokeria, donut... then mesti ada sambal tumis ikan bilis, gulai ikan, ayam masak merah, perut masak asam yang ada cili api tuh... macam ayaq asam... sedap tuh... memang selera bangkit la...

8. Hat nie paling best, sapa tak posa tak bleh join orang bukak posa. So, dia kena dok kat depan sampai abah panggil... sian la sapa yg tak posa tuh... privilage kepada yg berpuasa ajer... tp kalau tak posa pon diam jer... so, abah tak taw.. hihi... tp selalu dok buat perut sakit la, demam la... sebab tak mo posa... isk isk isk...

9. Pastu mlm mesti ikut abah p terawih kat masjid simpang 4... syok wooo... Selalunya depa buat 23 rakaat.. yela masa kecikx kn? Pastu mesti ajak kekawan pon join sama sebab baru best nk main n sembang... Ada budak lelaki tuh depa dok main mercun kat luar masjid... Pastu buat 8 rakaat jer, pastu lipat sejadah tdoq kat tepi tuh... cukup time mangun semayang witir... selalu pon mesti dah terlepas dah witir tuh... so apa lagi cepat2x kemas la nk p amek moreh... kat situ tetiap hari makan best, beriani, nasi tomato, ns minyak, bihun grg... memang mewah sgt mkn sebab selalunya bg ikut mukim kampung... memang sedap sgt.... lepas amek satu terus tunggu kat kete abah... then balik umah kekadang tuh sempat mkn tak pon esok pagi jerla...

Best kn zaman kita kecik2x? Budak sekarang masih rasa macam tuh tak?

Sekian, Irina

No comments:

Post a Comment

Followers