Tuesday, July 17, 2012

Isi Hati Irina: Pesanan Irina kepada B2B daripada mantan B2B... :)

Assalamualaikum,

Kepada semua kawan-kawan dan adik-adik aku yg selalu baca blog aku harap amek la yang mana yang baik dan jangan ikut yg x baik okay. Nie just sikit pengalaman dalam menguruskan majlis saya. Actually i'm planning this a year ago. I'm doing my list. Bleh tgk semua kat www.satutambahsatujadisatu.blogspot.com. Lengkap dari proses berkawan, merisik, bertunang dan majlis pernikahan dan resepsi. Segala bajet pon aku share sebab sebelum hampa semua pikiaq nk buat grand ka dream wedding ka hampa kena buat bajet dulu. Jangan main redah nk hebat saja. Satg lepas kawen tertekan dengan hutan piutang.

Hampa bleh refer semua kat situ. Apa yg penting hampa kena buat adalah listing dlu. Sebenaqnya kalau hampa nk nmpk hebat segala pon boleh tp kena dengan bajetnya. Lepas tuh buat list satu benda yang penting dulu. Macam lelaki byk kena buat senarai. Macam kita hat pompuan nie pon sebenaq nya kena prepare duit sma. X bleh nk harap bf/tunang kita saja. Sebab nk kawen nie perkongsian jadi dari langkah pertama iaitu engagement dah bleh buat perkongsian. Keluar duit sama-sama. Nak kekalkan memori yg indah-indah kn?

Aku tgk la nie org suma main redah jer. Tambah bab beli hantaran bagai. Suka bantai p beli ja bukan bajet. Pastu mai patern baru p tukaq pulak beli hat lain. Yg tuh buat pakai hari2x. Aku taw hampa suma kaya raya kn? Tp kena pikiaq abis2x bukan setakat tang tuh ja hampa nk belanja. At least masa hari kejadian tuh hampa kena standby dlm 1-3 ribu kat tangan takut ada benda2x emergency okay. Aku tak tpu. Baik standby jer.

Kalau hampa ada bajet macam aku buat senang, aku dah kira semua utk barang hantaran lebih kurang 2000 jugak la sebab henpon saja dah 1k. Yg len2x tuh beli hat besa-besa ja. Kena ukuq kat badan sendiri kn? Cuma aku amat penting kan makeup dan baju masa nikah jer. Moment tuh sgt penting bg aku. :)

Yg lain memang aku bygkan simple saja. Nanti la aku upload sket2x tp tunggu dari official photoq baru best, :)

Lepas hampa buat bajet n settle pelan2x sebelum majlis hampa akan rasa lega sgt lepaih tuh. Tak yah gaduh nk pikiaq hutang pas kawen lagi. Aku pon dah settle kn yg kecik2x tinggai nk settle duit p honeymoon ja. :)

So bagi semua B2B baik hampa prepare dari sekarang. Nk buat mewah macam artis pon boleh tp tgk dulu gaji hampa bulan2x n bajet yang hampa mampu. Jangan menangeh di kemdian hari. Okay. Gudlak to all my dear B2B.

Sekian dulu dari mantan B2B.


Irina
Fasya's Wife (FW)

2 comments:

Followers