Monday, September 23, 2013

Coretan seorang yang bakal bergelar mama...

Assalamualaikum,

I like monday if boss not around! Yeah! Hahaha... So today boleh la update banyak benda yang bersarang dalam kepala...

Rasanya dalam last week tgk program UKE (Ustaz Kazem Elias) kat TV. Memang jd favourite aku sebab byk yang boleh dipelajari pasal perhubungan dalam perkahwinan. Yela kan tanya org lain-lain pendapat kn? So kita boleh ambil sedikit sebanyak ilmu kn? Nk p ceramah kat masjid bila la boley smp kn? Jd memang manfaat di TV la....

Minggu lepas dia bg ceramah pasal kasih ayah&ibu. Bergenang sat la pipi sebab memang rindu sgt kat depa... Tp yela dah macam nie kn nk jalan jauh x brani sgt. So sms/call/whatapps jer la nk taw update.

Siap nyanyi lagu nasyid masa aku sekolah rendah dulu,

"Dipondok kecil di pantai ombak
berbuih putih beralun-alun

disuatu hari ayah berkata
jaga adik mu ayahkan pergi jauh
ku pandang wajah ayah dahinya ku cium
air mata mengalir hatiku pilu

diam-diamlah sayang jangan menangis
doakan ayah semoga diterima
diam adik ku sayang jangan menangis
andai ayah gugur doakan dia syahid

selamat berjuangan ayah tercinta
kau pergi dulu ayah ke medan juang
ku iringi doa moga berjaya
beroleh kemenangan demi agama Islam

wahai abang ku kemana
ayah ku sayang ayah ku cinta ayah 2x

duhai adik ku sayang jangan bersedih
ayah mu pergi menyambut seruan Ilahi
tapi ingatlah adik ku pesanan ayah
berjuangan dan berkorban walau dimana jua

pada Mu Tuhan aku bermohon
dosa ayah ku minta diampunkan
berilah rahmat bantulah dia
untuk menegakkan agama Islam"

Hurm lagi la x bleh tahan dah ayaq mata nie...

Then benda yang aku paling ingat dia kata sebabkan anak nie makpak jadi jahil. Org ajak p masjid mengaji pon bg alasan anak kecik lagi, tunggu besaq dulu... then dah besaq mengandung pulak then smp ke sudah x p masjid... Kasih makayah terhadap anak dia kn? Isk myb sebab dah terasa jadi mak tue yg agak sensitif nie...

Then cara didikan pon kita kena belajaq sebab makayah kita dulu depa berdasarkan pengalaman org tua. Mana ada program-program macam nie kat TV, nk p masjid/surau pon jauh. So memang didikan kita dulu-dulu memang lain la.. Salah sikit memang makan rotan la... Yup, aku memang dah terbiasa dengan rotan sebab terlalu nakal sgt kot. Yela makayah dua-dua kerja, rapat pon dengan org yg mengasuh or kawan-kawan.

So, myb anak aku pon akan sama jugak macam tuh sebab both of us kerja. So, we need to learn about parenting. Bukan semata-mata bergantung pada pengasuh jer. Yela sebab kita dah melaluinya so kalau boleh aku x mau anak aku rasa benda yg sama.

Yela betoi jugak macam UKE ckp, ada makayah anak dia br 2 3 tahun dah kena pukui sebab nakal sgt. Kalau nakal pon xkan la nk pukui smp koma kot. Huhu, pastu anak baru balik sekolah nk makan dah mula membebel... Anak dok mengadap rezeki kot, yang p marah-marah pasai apa. Menitik ayaq mata jadi kuah dalam nasik. Hurm, memang terasa kot sebab aku dah pernah rasa macam tuh. Tp yela mybe ada masalah kat ofis ka x taw la... Tp sebagai budak memang stress sampai pernah aku dengan adik aku p public phone nk call TELEDERA. Tp memasing x sampai sebab baru dlm 4-5 tahun. Huhu...

If kita dah pernah jalani kehidupan macam tuh takkan nk biaq anak-anak kita pon rasa benda yg sama kn? Tegas takpa tp jangan la smp anak-anak takut ngan makayah, or dendam ngan makayah. Nie aku nmpk sendiri depan mata. Smp makayah mintak tlg pon susah. Sian pon ada tp mungkin didikan dari dlu dah salah.

Sebenarnya sedih tp makayah pon x nk paham jugak. Yela kalau tgk cara husnu n haikal kena marah hari-hari aku pon sedey. Boleh tegur elok2x, sebab budak-budak nie kalau lagi ditengking lagi melawan. Yang nie walaupun aku nampak sendiri dan aku dah melaluinya sendiri. Memang jadi degil dan kuat melawan.

So, sebelum baby AS nie kuaq aku kena penuhkan ilmu sebagai seorang ibu dlu... Yela kalau berkemampuan memang nk jaga baby AS sepenuh masa. Mungkin juga suatu masa nanti. Semoga rezeki kita semua dipermudahkan. Amin. :)

Okaylah sampai situ dulu.

Sekian, Wslm

Irina

No comments:

Post a Comment

Followers