Tuesday, June 18, 2013

Jarum, Ubat, Air Gula dan Hamil

Assalamualaikum,

Dear my beloved reader,

Alhamdulillah it's was great feeling as a mom to be! Eh omputih pulak ye. Hahaha

Okaylah kekadang terbaca kat ruang kehamilan yang kata tak boleh makan ubat nanti muntah, tak mau minum ayaq gula sebab nanti muntah, tak mau kena amek darah sebab muntah eh bukanla sebab takut jarum dan sebagainya. Banyak kan alasan-alasan.

Nie mommies sekalian alam, meh sini cheq nk habaq sikit. Okay cheq nie memang jenis tak makan ubat dan penakut jarum sejak dari baby eh tipu ja, kecik lagi.

Alkisah zaman sekolah rendah kena cucuk BCG dan rubella kn? Nurse akan panggil ikut abjad kn? Masa nie lah memang menyumpah seranah eh xde la hahaha, sebab nama aku bermula dengan huruf A. Berapa ramai sgt la yg berpangkalkan huruf A kn? Suma kekawan bermula dengan huruf N or Nur/Nor. Sgt jeles okay. So, kebetulan mama aku adalah salah sorang kerani kat sekolah rendah tu jadi memang dipanggil sekali la sebab aku nanti melalak dan melolong satu sekolah dengaq. Aku ingat lagi 4 orang pegang aku masa nk cucuk kat bontot. Tak ingat darjah berapa. Mak aku, Cikgu dan 2 orang nurse. Hahahaha. Saja dok buat dramatik kn?

Tp itu lah hakikatnya. Smp aku sorokkan medical repot gigi masa sekolah menengah. Masa nie mama aku bukan kerani kat sekolah jadi mana dia taw. Tp kekawan aku pelik kenapa aku tak pernah kena panggil masa checkup gigi. Cuma x selamat jugaklah sebab masa form 3 kena cucuk kancing gigi. Asalnya memang dipanggil dulu tp sebab dah terpekik melolong jadi aku nombor last. Tue pon jenuh. Hahaha.

Ubat pulak aku biasanya makan sehari jer lepas balik klinik. Lepas tuh semua masuk dalam singki or p tanam belakang rumah. Hahahaha. Kalau ada pon makan ubat batuk ja. Dulu tgk dalam peti ais penuh ubat-ubat klinik yg x abis. Hahaha. Yela dah dah lama-lama pon ada sebab tak pernah la abiskan. Biasala kn orang tua kita memang sayang nk buang sebab katanya bleh nk makan kalau sapa-sapa sakit. Padahal bila sakit p amek ubat baru kat klinik. Propa semua tuh. Hahaha.

Tapi, bila dan mencecah angka 3 nie aku kena menjadi berani demi baby tersayang nie. Yela sampai bila nk bg asalan takut dan tak mau itu ini kn?

Hampa mungkin tak rasa kehilangan, aku pernah mengalaminya sekali sebab kedegilan aku sendiri ikut hati dan perasaan. Jadi aku nk nasihatkan semua juz ikut semua prosedur, jangan banyak bunyi.

Ketepikan rasa takut tue demi yang tersayang dan buat semua dengan perasaan yang gembira dan excited. Aku tiap kali p klinik memang bergegar la diri tp gagah kn jua demi kesihatan baby nie. Isk aku masih tutup mata tiap kali aku nk amek darah. Aku masih ada rasa nk muntah tiap kali telan ubat. Ayaq gula jangan cakap la tp gagah diri buat kuat utk telan demi kasih sayang.

Jadi jangan dok nak complain itu ini, p checkup lambat la, nurse lambat ala, then marah itu ini lah. Kalau rasa mampu p checkup kat private. Kalau dah tak mampu (termasuk aku la tuh) bersabar jerla checkup kat KKIA. Semua orang pon dok tunggu, mana boleh nk potong line kn? :)

So, ingatlah yang kita nie bertuah taw di kalangan kawan-kawan kita yg masih menunggu saat macam kita nie. Bersyukurlah sebab dalam rahim kita nie ada nyawa yang tak sabar-sabar nk tengok dunia. Jadi, juz be positif dan redha jer dengan semua prosedur yg menyakitkan tuh.

Tukar sakit kepada excited sebab tak semua org dapat rasa peluang macam tuh okay mommies. Love you All!

Okayla nk sambung buat kerja sebelum bercuti sambil bekerja di Kuala Terengganu next week!

Love Love Love

Sekian, Wslm

Irina

No comments:

Post a Comment

Followers