Wednesday, January 29, 2014

Perut buncit selepas beranak? Lempoyang! Lempoyang!

Assalamualaikum,

Siapa pernah beranak jer tahu perut dia macam mana?

Buncit
Menggeleber
Lembik
Strechmark

Tengok pon dan segan n malu nk tunjuk ngan husband. Memang la anak dia yang keluaq tapi takkan nk keluaq dengan perut menggeleber macam tuh.

Masa pantang hari tue saya pakai bengkung herba yang mana dibuat oleh tukang urut saya. Memang panas jer perut sebab bengkung bau herba. So, memang selama 44 hari pakai bengkung herba jer. 

Tapi lepas pantang perut masih ada buncit sikit n lenguh-lenguh badan. Yela kn menyusu si puteri tuh dok mengiring sebelah jer pastu kekadang dari malam sampai pagi. Memang sakit oi pinggang suma.

Masa p cari minyak telon dia yang dah abis, (Saya beli Bebiku, dah cuba Yuyi, Anugerah dan Bayini Mestika tapi mcm x keluaq angin sgt. Rasi dengan Bebiku saja) saja tanya kat akk kedai jamu krim panas apa yg okay utk org lepas bersalin. Dia suggest lemponyang nie.

Lempoyang! Lempoyang! 

Dia kata memang panas dia tahan lama dan kalau kerap pakai kesan strechmark pon boley hilang. 

Balik jer rumah memang terus excited nk pakai sebab perut dan macam perut lembu n peha dah macam ayam kena cucuk botox. Hahahaha. Bertompok-tompok hitam kesan mengandung hari tuh. 

So, pakai sikit dulu sebab akk tuh dah pesan. Dik, sapu sikit jer dulu sebab dia panas. Okay sapu sikit-sikit jer. Lepas tuh x rasa panas p tambah lagi. Siap berlagak lagi nie kata ala x panas pon. Hahaha. 

Lepas jer sejam lebih mula dah rasa panas sikit-sikit. Lepas tuh dah berpeluh-peluh macam nk menggelupur. Dok melompat2x dalam bilik. Macam nk p dok dalam peti ais. Terus p cari ayaq dlm toilet. Tue la gatai kn?

Macam aku rasa panas dekat 10 jam jugak sebab p lari mandi. Yela org dalam pantang mana boleh mandi lewat-lewat kn?

So, if sapa bercadang nk cari krim panas nk sapu kat kaki tak mau bg sejuk, otot yang lenguh-lenguh boleh p cuba krim lempoyang nie.

Kedai jamu pon ada cuma RM30 sahaja.

Kalau sapa tak jumpa nk mintak saya tolong p cari pon boleh. By the way if cari minyak telon utk baby kembung pon boleh la tanya.

Saya tak sombong okay. :)



Just email saya whiteirina@gmail.com or whatsapp/sms 012-2514056. Jangan call sebab saya memang jarang angkat nombor saya x kenal.

Tanya jer apa-apa pasal pantang or masa pregnant hari tue. Kalau selain dari tuh pon boley. Insya-Allah saya tolong jawabkan.

Irina The Mama

No comments:

Post a Comment

Followers